کد مطلب:119227 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:163

داستان هایی از نهج البلاغه











قصه و داستان شاید عمری به اندازه ی عمر بشر داشته باشد. نیازهای روحی- روانی بشر، همچون نیاز او به غذا، پوشاك و... كه به شكار حیوانات و استفاده از گوشت و پوست آنها وادارش می كرد، به تدریج او را به سوی اختراع پاپیروس و بعدها كاغذ و قلم هدایت كرد.

بعضی گفته اند انسان های ضعیف و ناتوانی كه توانایی انتقام از دشمنان و ظالمان را در خود نمی دیدند، به داستان به عنوان دادستان می نگریسته اند و نویسندگانی از این دست با نوشتن داستان، داد خود را در داستان از دشمن خود می گرفته اند. این قبیل مطالب نشان دهنده ی اهمیت قصه و داستان و تاثیر بسزای آن در افكار و اندیشه های انسان است.

قرآن كریم كه سخنان یگانه ی هستی آفریدگار متعال است، به خوبی اهمیت قصه را بیان داشته و به خوانندگان، پندپذیری و اندرزگیری را توصیه كرده است و این نیست جز تاثیر پذیرفتن و تغییر عواطف و اندیشه های انسانی با خواندن یا شنیدن قصه.

روان شناسی تربیتی نیز به این امتیاز و برتری كه در داستان و قصه نهفته است پی برده و آن را در تربیت و پرورش كودكان و نوجوانان بسیار مفید دانسته است.

سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام، كه در 1300 و اندی سال پیش از لسان مبارك آن حضرت بیان شده و منشوری كامل از زندگی مادی و معنوی انسان را ترسیم كرده

[صفحه 178]

است، به قصه و داستان نیز عنایت داشته است. از همین رو ما جهت آشنایی خوانندگان عزیز و جوانان اندیشمند، در این فصل، 10 داستان انتخابی را از نهج البلاغه علی علیه السلام می آوریم. امید است كه مفید واقع شود و از سخنان علی علیه السلام فیض كامل حاصل گردد....


صفحه 178.